jump to navigation

Dikt 24 mars, 2011

Posted by Adam in Islam i Sverige, Islamofobi.
trackback

En liten dikt skriven av syster Sharezad Faisal Gaaz om Malyum Salah Hashi som man kastade stenar på för att hon var muslim.

Jag heter Malyum Salah Hashi. En muslimsk kvinna. En somalisk kvinna som bor i Sverige. Tomelilla.

Vad fick jag uppleva?
Att vara utsatt.
Att känna stålet i nacken.
…Jag väckte rädsla för något som hon aldrig varit ansvarig för.
Jag var aldrig ansvarig för andra muslimers agerande.
Inte var jag heller ansvarig för att jag såg annorlunda ut.
Nyfiken var man inte på det som var annorlunda den här gången.

Fruktan. Hat och skräck. Hjärtat hårdnar.
Fruktan förvandlas till förakt och hån.
Hånfull överlägsenhet.

En rak höger av virvlande hat ord. Glåpord.
Sedan kommer en sten. Två stenar… Tre stenar… Fyra stenar… Fem stenar… de blir fler och fler.

En tår faller sakta ner för kinden.
En tår av oförståelse. En tår av fasa. En tår av smärta…

Hoppet var min bästa vän. Tankarna irrar omkring. Men jag väljer att förlåta… Jag vill bara förlåta.

Det fanns så mycket jag vill säga så många känslor jag vill bekänna men jag radade upp mina ord på led och en efter en sköt jag dem sönder och samman…

En fantasi, en dröm, en vision är att aldrig blicka bak.
Att inombords aldrig tvivla.
Att gå med ryggen rak.

Man vägrar använda rädslan som motor, spåra dess rot och se den iskallt i ögonen. Man vägrar se sina egna brister.
En ond cirkel som måste brytas. Deras åsikter och deras dömande kommer oftast från de svek de fått uppleva. Jag ger de ursäkter. För den här gången…

Gud ge de kraften att fokusera på kärleken istället på allt annat som bringar död och elände…

Starkare än vinden . Stabil som orkanens öga
Ödmjuk som en sommarblomma. Det är jag. Jag är muslim och jag är stolt. Ingen kan få mig att känna mig mindervärdig utan mitt medgivande. Det tänker jag inte tillåta. Aldrig.

Kommentarer»

1. elin lundberg - 25 mars, 2011

Riktigt fint dikt. Jag älskade avslutningen, en dikt som gick in rakt i hjärtat! Han som skrev denna dikt har talang! Och borde fortsätta med det!
Förresten din blogg är grym!
Kramar!

Adam - 25 mars, 2011

Det var faktiskt en tjej som skrev dikten och jag håller med dig hon borde verkligen fortsätta 🙂
Tackar så mycket, då är det iallafall en person i det här landet som gillar den 😛

2. anders svennebanan - 28 mars, 2011

den här uppsatsen gick rakt inne i hjärtat
upplever muslimska kviinnor sådant?
p.s. försätt blogga =)

Adam - 28 mars, 2011

Jo tyvärr så gör alldeles för många det, sen när de belyser det blir de attackerade olika sorters rasister och hatare som säger att de borde ”anpassa sig, bli en del av kulturen” och att ”om de ej hade slöja så skulle det hända något”. Detta är som att fråga ett våldtäcktsoffer vad denna hade för kläder på sig.

Det ska jag absolut göra, roligt med stöd 🙂

3. svenskinneiblodet@live.se - 28 mars, 2011

islam e skit

Adam - 28 mars, 2011

´Brukar egentligen inte godkänna dessa kommentarer men idag gör jag ett undantag.
Av vilken anledning är ”islam skit”?

4. anna - 28 mars, 2011

Aattar inte hur du kan försvara islam där en människan får dödas om han/hon lämnar religionen. Anderas må dig inte luras!

Adam - 28 mars, 2011

Vad ska han luras av? Och varför skulle jag ej försvara min religion?

5. anna - 28 mars, 2011

skälet till att muslimska länder är så fattiga, saknar demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet är just ISLAM! Islam är grunden till dessa länders problem, skälet till de stora flyktingvågorna. Sen tar dom HIT problemet, islam! Och vill islamisera även VÅRT samhälle! Vart skall dom sen fly när vi får samma problem som dagens muslimska länder?
Vi bör sluta ta emot flyktingarna och istället uppmana alla muslimska länder att ta hand om sin befolkning, hit skall dom inte i varje fall! Flyktingarna skapar problem i sina nya länder!

Adam - 28 mars, 2011

Så du menar alltså på allvar att muslimer flyr från islam i sina hemländer bara för att komma hit för att göra detta land som deras hemländer? Måste nog vara det absolut dummaste jag har läst, om jag flyr från det kommunistiska förtrycket i kuba så skulle jag aldrig ens komma på tanken att försöka göra ett kommunistiskt samhälle i mitt nya hemland. Snarare tvärtom.

6. anna - 28 mars, 2011

Det är en sak att muslimer och övriga invandrare kommer hit för vårt välstånd. Men då skall de respektera vårt samhällssystem! Respektera våra lagar. Respektera vår jämlikhet och yttrandefrihet. Annars UT!
Problemet för oss svenskar gentemot islam, är som du själv påpekar att islam är oförenligt med demokrati, yttrandefrihet och jämlikhet. Du och jag VET detta! Det är mitt största problem med islam.
Muslimerna VILL omdana vårt samhälle till ett Shariastyrt samhälle, när ni har majoritet. Ni VILL INTE ha demokrati.

Adam - 28 mars, 2011

Så du menar alltså att absolut ALLA muslimer, alla ca 1.5 miljarder stycken absolut inte vill ha demokrati? hur vet du det, har du lyckats ha en intervju med ALLA muslimer i hela världen? Och sen varför är det ett måste för de att vilja ha demokrati, varför ska vi/de inte kunna få ha andra system än det västvärlden har?

7. anna - 28 mars, 2011

och om gud har skapat allt inkl kvinnan så borde han/hon skapat den utan ansikte, hår, huvud på så sätt slipper kvinnan bära slöja, nikab, hijab etc.
för övrigt alla dessa dukar är ju människans uppfinning. varför måste gud skapa kvinnan och därefter vänta många tusen år tills människan uppfinner tyg som gud plötsligt tycker så här ” det där var en bra grej då ska kvinnan täcka huvudet med”
Min fråga om människan inte gjort framsteg och uppfinnit tyg vad skulle gud ha hittat på för kvinnan att täcka huvudet och ansiktet med ?? Fikonlöv?, halm ? djurskinn ?
absurt, absurt !!

Adam - 28 mars, 2011

Kvinnor bär slöjan för att man ska känna igen att de är troende kvinnor som fruktar Allah och vill lyda honom.

8. anna - 28 mars, 2011

kom inte här o försvara din skit religion
Koranen 5:38
As to the thief, Male or female, cut off his… or her hands: a punishment by way of example, from Allah, for their crime: and Allah is Exalted in power.

Koranen 8:60
make ready your strength to the utmost of your power, including steeds of war, to strike terror into (the hearts of) the enemies, of Allah and your enemies, and others besides, whom ye may not know, but whom Allah doth know. Whatever ye shall spend in the cause of Allah, shall be repaid unto you, and ye shall not be treated unjustly.

Koranen 9:29
Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Apostle, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

Angående Sura 9:29.. Är det inte konstig gud du dyrkar som ber dig döda andra människor även kristna och judar =bokens folk om de inte blir bekänner samma gud som dig eller betalar skatt?

Adam - 28 mars, 2011

Question: Is it an obligation of an Islamic state to attack the neighboring non-Muslim states and collect ‘jizya’ from them? Do we see this in the example of the rightly guided Caliphs who fought against the Roman and Persian Empires without any aggression initiating from them?

Answered by Sheikh Hânî al-Jubayr, judge at the Jeddah Supreme Court

If the non-Muslim country did not attack the Muslim one nor mobilize itself to prevent the practice and spread of Islam, nor transgress against mosques, nor work to oppress the Muslim people in their right to profess their faith and decry unbelief, then it is not for the Muslim country to attack that country. Jihâd of a military nature was only permitted to help Muslims defend their religion and remove oppression from the people.

The Persians and Romans did in fact aggress against Islam and attack the Muslims first.

The Chosroe of Persia had gone so far as to order his commander in Yemen specifically to kill the Prophet (peace be upon him). The Romans mobilized their forces to fight the Prophet (peace be upon him), and the Muslims confronted them in the Battles of Mu’tah and Tabûk during the Prophet’s lifetime.

May Allah guide us all. And May peace and blessing be upon our Prophet Muhammad.

9. anna - 28 mars, 2011

Muslimerna har utökat sitt slagfält till Sverige, nu mer än någonsin är det viktigt att människor håller ihop, tror och agerar efter de värderingar och friheter som skapat vårt kära land
Muslimer ska INTE ha någon egen politisk makt, de ska INTE ha någon separat lagbok, för att de tror på en massmördare från en öken. Det är inte emot någon religionsfrihet att vägra muslimer politiks makt.
Vi måste göra människor medvetna om vad arabiska och muslimsk kultur är för något.”
Makten ska utgå från folket. Majoriteten av oss här är inte muslimer. Detta krypande för minoritetsgrupper måste ta slut. Alla svenskar som läser den här bloggen från denna extremist! Agera nu! Rädda vårt SVERIGE!!!
DU GAMLA DU FRIA!

Adam - 28 mars, 2011

Hahahaha du fick mig verkligen att skratta där.
Jag är en svensk som läser den här bloggen, ska jag vara med och agera och rädda sverige? Får jag välja till vad jag ska rädda det?
Vilket slagfält pratar du om? Varför skulle inte muslimer ha rätten till politisk makt? Vad är nästa steg för dig, ska vi inte ha rätt till hus? Arbete? Måste vi börja ha en halvmåne på kläderna? Nej, det är inte emot någon religionsfrihet att vägra oss muslimer politisk makt men det är emot demokratin som du, förut iallafall, högaktade så mycket.

10. anna - 28 mars, 2011

Adam, jag har en fråga?
Vad kallar du pedofili?
var din profet inte pedofil som gifte sig med ett barn!?

Adam - 28 mars, 2011

Pedofili är när man är attraherad av minderåriga barn som ännu ej kommit in i puberteten.
Nej, det var han (sallallahu aleyhi wasallam) inte.

11. anna - 28 mars, 2011

Han förlvovade sig med Aisha när hon var 6 och gifte sig med henne när hon var 9. Var hon inte minderåring? Vad har hänt med människans utveckligen om du nu kommer försvara dig med att säga ( hon var mer ”utvecklad”). Hur kan man ha sex med en 9åring?!

Adam - 28 mars, 2011

Vem har sagt nåt om sex? Allt vi vet om det där giftermålet är exakt att dom gifte sig när hon var 9, att de skulle ha haft sex efter vet vi inte. Sen så hade hon kommit in i puberteten. Och om en person som ej är redo för sex har det brukar det bli så att personen får någon sorts psykiskt problem, hon kanske börjar hata personen som gjorde så mot henne, hon kanske börjar hata alla män och är helt övertygad om att alla män vill förföra sig på henne. Aisha var inte alls sån, hon älskade Profeten över hela sitt hjärta och blev extremt ledsen när han sa att hans favorit fru var Khadija.

12. anna - 28 mars, 2011

ursäkta mig?! Vad hade hon för val än att gifte sig med 50åring?
såklart man tvingade henne!
och det är det som händer nu i Pakistan och afghanistan där kvinnor lever i ploygama förhållande p.g.a att det blir bortgifta!
Så man kan gifta sig med en 6åring eller 9åring för att hon har fått sin mens? För att hon har ”utvecklats” kroppsligt när hon bara vara 9 år? Men mentalt som du själv påpekar är hon fortfarande ett barn? Jesus! Förstår inte att du kan försvara arrangerade äktenskap och tvång du som nu lever modernt.
Men jag har en till fråga? tycker du att man borde stena dig ( med stenar så att du lider längre) för att du är otrogen? Vad hände med att gud ALLTID är förlåtande ? Vrf accepterar han inte att man gjort ett ENDA misstag? och varför ska människor straffar dig när de själva inte är perfekta? Adam vakna upp! Din religion är vidrig och inhuman!

Adam - 28 mars, 2011

Hon kunde säga nej jag vill inte, i islam är det en regel att kvinnan måste godkänna ett giftermål och inte kan tvingas till det överhuvudtaget. Hur hon var mentalt har jag ingen aning om, tydligen var hon redo då hon inte såg nåt fel och spenderade hela sitt liv efter profetens död att endast säga gott om honom, försvara honom och efterleva det han lärde och sa. Om det har bevisats med 4 vittnen som man vet inte skulle ljuga att jag begått äktenskapsbrott då ja det tycker jag att jag ska få bli. Om jag dör trots av detta straff utan att vara skyldig kan jag skatta mig lycklig över att ha dött som en troende och de människor som dödade mig orätt kommer att stå till svars inför Allâh för deras brott. Nej det är den verkligen inte, den vacker och en källa för mänsklighet, en gåva från den allra bästa av Skapare.

13. anna - 28 mars, 2011

Jag kan hämta många verser som är vedervärdiga. Som förtrycker kvinnan, som förtrycker ikke-troende och verser som är emot mänskligheten. Men jag har en till fråga. Om du har sex med en tjej nu, låt säga att era känslor ”tog över”. Ska du då stenas till döds om 4 personer ser er på en videokamera?

Adam - 28 mars, 2011

Om jag gör det i ett muslimskt land styrt av islam så ja. Men om jag nu skulle göra det så är risken väldigt liten att jag faktiskt skulle försöka ta risken med sex utanför äktenskapet, och speciellt filma det.

14. anna - 28 mars, 2011

Och tycker du också att hänga homosexuella är en ” gåva frå den allra bästa av Skapare”?

Adam - 28 mars, 2011

Om ”homosexuella” har gjort sig skyldiga till ett brott så ja det tycker jag.

15. anna - 28 mars, 2011

Så brotten är att de älskar varandra? Vem har gett människan den makten att hänga ett par p.g.a. deras kärlek?
Din hjärtlösa tölp! De har inte gjort dig något!

Adam - 28 mars, 2011

Om de ångrar sig och inte gör om brottet igen ska inget straff hända dem.

16. anna - 28 mars, 2011

Men Jag kan börja med att tala om för dig vad vi har emot islam. Vi kan börja med Surah Al towba (koranen 9:29), ”Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga”. Läs tolkningen till denna vers så blir du ännu mer chockerad.

Adam - 29 mars, 2011

Har redan skickat ett svar på den suran.

17. anna - 28 mars, 2011

Sverige är ett kristet land, om man flyttar hit bör man väl ändå förstå att man måste samarbeta med svenskar som är kristna eller ateister eller wicca utövare eller vad som helst. Att bara leva i enklaver och skita i landet man har kommit till, var aldrig svenskarnas mening när vi öppnade landet för invandring. Jag anser att det är invandrarna som ska möta svenskarna det är inte vi som hela tiden ska fjäska för er och er jävla religion.

Adam - 29 mars, 2011

Nej, Sverige är ett sekulärt land, sen om det skulle vara kristet eller inte spelar väl egentligen inte någon roll överhuvudtaget? Vilka lever i enklaver? Ja för du har ju fjäskat sååå bra mot min religion….

18. anna - 28 mars, 2011

[Bryter mot kommentarsregel 10 och tas bort, kom ihåg att hålla kommentarerna kortare.] -Admin

19. Sharezad Faisal - 29 mars, 2011

”Muslimerna har utökat sitt slagfält till Sverige, nu mer än någonsin är det viktigt att människor håller ihop, tror och agerar efter de värderingar och friheter som skapat vårt kära land.”
Muslimer ska INTE ha någon egen politisk makt, de ska INTE ha någon separat lagbok, för att de tror på en massmördare från en öken. Det är inte emot någon religionsfrihet att vägra muslimer politiks makt.”
Alla andra blodiga ideologier, som nazismen och kommunismen bleknar i ljuset av islam”
Vi måste göra människor medvetna om vad arabiska och muslimsk kultur är för något.
Makten ska utgå från folket. Majoriteten av oss här är inte muslimer. Detta krypande för minoritetsgrupper måste ta slut.”

Du talar om att det sitter en imam i riksdagen, och att det är oacceptabelt. Du talar om att muslimer inte ska kunna få politisk makt, och sedan talar du om att makten ska utgå från folket där den muslimska minoriteten inte är en del av?
Jag kan inte låta bli att läsa inlägget och gå vidare. Jag har en skyldighet att tala ut när det är något jag inte håller med om, och därför ska jag ta det steget.

Du vill exkludera den muslimska minoriteten för att du anser att det är ett hot mot demokratin. Men sanningen är den, att det är du som hotar demokratin genom att trampa ner ALLA muslimer i detta land.
Sverige är ett demokratiskt land, och det DU förespråkar strider strikt mot den demokratiska strukturen. Sverige är ett mångkulturellt samhälle, där alla ska inkluderas och inte exkluderas.
Du trampar på en av rättighetsstadgans och demokratins centrala grundstenar, religionsfriheten, men ändå anser att du att du inte gör det. Du vill inte ge oss politisk makt, på grund av vår religiösa uppfattning.

But hey, Anna. Since you putting on a show, you gon’ get the appaulse. Clap, clap.
Sorgligt.., och nu ska man tro att man är världens smartaste kvinna för att man har dragit verser ur Koranen out of context…

20. Sharezad Faisal - 29 mars, 2011

”Kvinnorfrågor”, muslimska kvinnor, används som ett sätt att få bort allmänhetens uppmärksamhet från de riktiga problemen i samhället. Samma taktik används i överallt i världen både bland muslimer och icke-muslimer. Varför blev jag med min slöja eller niqaben så otroligt viktig att man måste lagstifta om den, medan trafficking inte alls verkar står på svenskarnas dagordningen i lika stor omfattning? Någon som gått förbi Rosenlund senaste tiden och undrat vart alla dessa nya kvinno-ansikten kom ifrån?
Anna, kan du svara på det?

21. anna - 29 mars, 2011

[Bryter mot kommentarsregel 2 och tas bort.] -Admin

22. anna - 29 mars, 2011

såg idag en (etnisk) svensk kvinna med niqab, i mitt hjärta fällde jag tårar för hennes täckta ansiktes skull och en sörjetår för att ni lyckats hjäntvätta henne

23. anna - 29 mars, 2011

Förresten har jag inte svarat på din förra inlägg Shara eller vad du heter. Usch då, inte ska du behöva gå runt och skämmas för min demokratiska syn! Gör något åt det, flytta till ett samhälle där du inte behöver skämmas? För vet du va, ni islamister börjar få slut på quislingar som kan skydda er. Tänk själv, folk som förråder sitt eget land, sitt eget folk, sin egen religion, är de något att lita på när det blåser?

24. Sharezad Faisal - 29 mars, 2011

Wow, vilken människo- och samhällssyn du har Anna där!
Det är ju störtskönt att kunna slänga ur sig sådana ”skällsord” men det verkar som om det egentligen är du med dina värderingar och verklighetsbild som är ett större hot mot mänskligt värde än religiösa muslimer – eller ”islamister” som jag.
Är jag en tölp helt plötsligt och blir våltagen av 60åring? Vilka fantasier! Gumman, jag är muslim och jag kommer alltid vara det. Accepterar du inte olikheter så är det ditt problem. Inte mitt.
Det sägs att det är bättre att vara hatad för den man är än älskad för den man inte är.
Skulle du nu omfamna mig om jag slängde iväg min slöja och ”glömde” mitt kulturarv. Är det, det du är ute efter? Assimilation på full plan? Kalla dig inte då demokratisk.

25. Adam - 30 mars, 2011

Nåt stämmer inte här och fram tills dess att det har klurats ut kommer inte en enda av era/dina kommentarer att accepteras.

26. C-os - 30 mars, 2011

håller med anna. Tack för att du rekommenderade denna extrema bloggen, sötnos!
islam är största hotet sedan andra värsta kriget!

Religion is a mental disease förresten, det finns ingen gud gubben =D

Adam - 30 mars, 2011

Du kan gärna förklara 1. varför jag och min blogg är extrem och 2. varför islam är det största hotet sen andra världskriget. Du har faktiskt fel gumman, Allah existerar och vakar över oss alla 😀

27. Daniel Yousif - 8 april, 2011

Hej sharazad, jag ser att du kommenterar här också. Kom till facebook gruppen Nej tack! till moskeer i Sverige så vi kan starta en diskution om den mest hatade religionen i världen. shalom


Lämna ett svar till Sharezad Faisal Avbryt svar