jump to navigation

DN skäms! 16 december, 2010

Posted by Adam in Dagens Nyheter, Extremism Islam, Islam, Islam i Sverige, Uncategorized.
trackback

Jag försöker och jag försöker att behålla min respekt för Sveriges största dagstidning och deras Ledarsida men det verkar som om att de strävar efter att ta den respekten, spotta på den och slänga den i ansiktet på mig. Under dessa svåra dagar efter attentatet så verkar det som om att hur mycket muslimerna än fördömer och fördömer så är det aldrig tillräckligt.

I dagens DN Ledare så skriver man att dem muslimska företrädarna,vilka det nu än är, måste erkänna problemet med extremism som om att Mohammed Amin Kharraki, Helena Benouda, Omar Mustafa etc inte har gjort det och istället agerar som om att terrorism inte existerar. De muslimska företrädarna som de kallas, har dag ut och dag in gått ut i media för att berätta om sin avsky mot dådet och hur de tar avstånd från all sorts terrorism, vare sig den är gjord israeliska soldater på Västbanken eller nån random ”muslimsk” extremist i Stockholm.

DN tar i sin Ledare och klagar på hur Stockholmsmoskén inte gör tillräckligt för att bekämpa extremism bland besökarna. Problemet är att extremisterna för det mesta inte gör sig kända bland moskéns personal då dessa vet att moskéns agenda går helt emot deras egna ickemuslimska värderingar.

DNs redaktörer borde verkligen skämmas, skriva en ny Ledare för morgondagen och ta avstånd från den som publicerades idag om de vill fortsätta framstå som en seriös nyhetskälla!

Kommentarer»

1. Hasse - 16 december, 2010

Det är först nu som DN börjar bli seriösa. Efter år av att lägga locket på så börjar dom nu att ta fram sanningen. Att kritisera är inte att behöva skämmas. Att dölja, försköna och ljuga – Det är att behöva skämmas. DN borde skämts i flera år nu. Kanske nu börjar dom att jobba för att få tillbaka sitt förtroende, med start av denna artikel.

2. Adam - 16 december, 2010

”Att dölja, försköna och ljuga – Det är att behöva skämmas.”
Exakt, och att påstå att de muslimska företrädarna, exempelvis de som har hand om Stora moskén i Stockholm, inte erkänner eller hjälper till att bekämpa potentiell extremism bland muslimska ungdomar, det är att ljuga och dölja.

3. Harry - 16 december, 2010

DN skriver om mycket som inte är sant. Allt från religionen till sporten måste tas med en nypa salt dessa dagar!! Kan det bero på nyhetstorka eller att skribenterna inte skriver artikeln neutralt?

4. amin - 16 december, 2010

Ja hasse för du som e så kunning inom islam och muslimska org vet ju det eller hur?

Det e så klassiskt att människor som inte vet ett skit snackar mest. Du e bara lika
inkompetent som DN ledaren.

5. Arshad - 17 december, 2010

Blev glatt överraskad av DNs ledare och håller med om Hasses inlägg. Dar ul-Hikma försöker få det att låta som Helena Benouda mfl skulle ha varit tydliga med att ta avstånd från extremism – i vilka sammanhand då undrar man? ”Bagatellisering” är ett ett valt ord för inställningen som synts i TV-debatterna så DN gör en bra poäng. Om Dar ul-Hikmas reagerar som han gör dessa dagar och börjar snacka om ”respekt”, spottande och slängande i ansiktet m.m. måste betyda att han är en väldigt lättkränkt person. Lite kritik måste man kunna tåla utan att slå bakut.

6. Hasse - 17 december, 2010

@Amin
Nej jag är inte ”så kunnig inom Islam och muslimska organisationer”, jag bara tycker att det är lite konstigt att dessa människor inte har sett NÅGOT medans miljöpartisten fick napp efter ett halvår. Jag TROR att dom döljer något för att det ter sig så. Jag har heller inte insikt i politikens inre krets, eller nazisternas inre krets, eller ens miljöpartiets inre krets men det hindrar mig inte från att tro saker om det när det skrivs om det. Som jag antar att Du också gör? Du förutsatte ju nyss själv att jag inte hade koll på muslimernas inre krets. Och vad du trodde visade sig att stämma.

Och du väljer att inte kommentera ”Adams” kommentar här ovan som säger att DN ljuger men inte de muslimska företrädarna, utan att ifrågasätta hur stor koll han har på ”muslimska organisationer, Islam eller ens DNs redaktion?

7. Jerry - 17 december, 2010

De muslimska företrädarna som de kallas, använder sig av taqiyya (nödlögn) som är vanligt förekommande för att skydda och befrämja islams sak och tro.

Ingen Shaheed avslöjar för sina närmaste om sina avsikter att bli en martyr för islams sak och tro.

När du kan inte låta bli att blanda Israel så undrar jag varför tar du inte upp den Palestinska taqiyya?
Det handlar inte enbart om Palestina, det handlar om utrotning av judarna; http://vimeo.com/16779150.
Detta ÄR Arabisk Antisemitism, men du föredrar att kritisera islamofobi…

Adam - 17 december, 2010

”De muslimska företrädarna som de kallas, använder sig av taqiyya (nödlögn) som är vanligt förekommande för att skydda och befrämja islams sak och tro.”

På vilket sätt då?

”Ingen Shaheed avslöjar för sina närmaste om sina avsikter att bli en martyr för islams sak och tro.”

Kanske inte men de brukar vara ganska öppna när det gäller deras värderingar utom just i Stockholms stora moské och för deras personal. Undrar varför?

”När du kan inte låta bli att blanda Israel så undrar jag varför tar du inte upp den Palestinska taqiyya?”

Av vilken anledning ska denna taqiyya tas upp i ett blogginlägg om DNs journalestik?

”http://vimeo.com/16779150.
Detta ÄR Arabisk Antisemitism, men du föredrar att kritisera islamofobi…”
Jag tar avstånd ifrån dessa uttalanden, är du nöjd nu eller använder jag mig av taqiyya enligt dig?

Jerry - 17 december, 2010

Typiskt svar för inte behöva ta upp den Palestinska taqiyya – jag kommenterade din blogginlägg om DNs journalestik!

Bra att du tar avstånd ifrån dessa uttalanden – http://vimeo.com/16779150, men många andra tyvärr tar inte avstånd!

Adam - 17 december, 2010

Ja du il padre vad ska man säga…
”Typiskt svar för inte behöva ta upp den Palestinska taqiyya – jag kommenterade din blogginlägg om DNs journalestik!”

Vilken palestinska taqiyya egentligen, det här är nu tredje gången du skriver en kommentar som har innehållt ordet taqiyya och där du anklagat nån för att använda det men inte gett något exempel, hur använder palestinierna taqiyya? Och nej du kommenterade inte mitt inlägg om DNs journalistik, du kommenterade att det var fel av mig att klaga på något här i Sverige utan att nämna palestiniernas påstådda taqiyya utan att ge något belägg om varför jag ska göra det.

8. michaeleriksson - 17 december, 2010

I grunden läser jag inte längre svenska tidningar pga den sjunkande kvaliteten, ökande populismen, och politiska vinklingen. Din allmäna kritik har alltså mitt stöd. Dock har ett av problemen med tex DN under en längre tid varit en överdriven politisk korrekthet—och om denna nu bryts så bådar det gott för framtiden. Om olika åsikter kan komma till tals, då kanske vi får en seriös debatt och en press som faktiskt informerar.

9. Peter Andersson - 17 december, 2010

I Sverige spottar vi inte på folk.


Kommentera

